tisdag 3 juni 2008

Sveriges flagga vajar...

... inte direkt stolt, snarare ryckigt och lite nervöst, i min och Per Brunskogs diktvideo "På begäran spelar vi Tango Jalusie" som nu lagom till nationaldagen publicerats på youtube.

Dikten bygger på ett brev jag fick från a-kassan. Jag slog upp varje ord i brevet och byggde en text på de pragmatiska exempel som redovisas i Norstedts svenska ordbok. Brevets rubrik är "Begäran" och som pragmatiskt exempel fann jag "På begäran spelar vi Tango Jalusie". Nästa ord i brevet är "vi". Då jag slog upp "vi" hittade jag exemplet "Vi tänker gifta oss i maj". Jag fann detta intressant och fortsatte med alla ord i brevet. Resultatet blev en ganska lång, fragmentarisk dikt som försöker berätta något men kommer liksom av sig.
Dikten är inläst med talsyntes och rösterna heter Erik och Ingrid. Videon gjorde jag och Per Brunskog en eftermiddag i mitt arbetsrum.

Jag vet inte om det är rätt att kalla texten för dikt. Ett tag var jag inne på att den skulle kallas för thriller men den tanken gav jag upp. Nu tror jag mig dock ha funnit den rätta beteckningen: Nationalepos! Ett nationalepos har jag författat. Eller plockat ihop. Eller vad man ska kalla det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att det är en dikt men kalla den nationalepos du, din ödmjuka människa.