tisdag 27 maj 2008

Rapport från releasefesten


Releasefesten blev en höjdare. 150 personer svettades på ett varmt Ljungbergmuseum. Megafånerna (Jag, Jonas Jansson och Robert Larsson) inledde med dikten “torg” som kvällen till ära fått en musikalisk inramning, ett nyskrivet studsande stycke byggt på en bluestolva i gm. Därefter spelades dikten “cirklar” ifrån bokens cedeskiva. Jag följde upp denna med att läsa och skrika dikten “1,2,3” (Bra bra bra) och viska dikten “leda“. Mitt brorsbarn, John 5 år, frågade tämligen ljudligt sin far: “Pappa, vad är leda?“ mitt under läsningen. Bra fråga! I taktfast kör läste vi sedan “Saker 1” och första akten avslutades med sviten “rundgång” som även den fått instrumentala inslag.

Pausen ägnades åt frisk luft, rökning och öl/vindrickning. Själv satt jag och signerade böcker för glatta livet och kände mig riktigt viktigt.

Andra akten inledde vi med att spela en gammal klas kapelllåt, “Zigenartåg“. Per Brunskogs filmatisering av min dikt “På begäran spelar vi Tango Jalusie” stod som nästa punkt på programmet. Därefter lämnade jag över scenen till p4-profilen Per Brolleus som förstås hade förberett sig och spelat in sina och ett antal kollegers tolkande av mina dikter på skiva. Per mimade igenom sitt framträdande. En mycket märklig performance av Sölve Rydell föjde. Sölve började med att ganska högtravande citera Pär Lagerkvist. Efter diverse djupdykningar i dikter presenterade Sölve en översättning till engelska av dikten “1,2,3”, den där dikten som bara består av orden “bra” och “bara“. Jag fick i uppdrag att läsa dikten med tungspets-r och Brolleus illustrerade “bara” genom att öppna sin skjorta och visa sitt bara bröst, medan Sölve illustrerade ordet “bra” genom att vifta med en BH. Det var ganska kul. Innan vi avslutade framträdandet med “Byggare Bobs stövlar” visades Per Brunskogs filmatisering av “Tuggtuggmannen“.
Natten avslutades på Harrys.

Tack till Per, Per, Per, Anders, Sölve, Pontus, Sandra, mina Megafånkompisar och alla som kom. Tack! Tack! Tack!

Inga kommentarer: